CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, February 17, 2009

Allah Maha Adil

Ahmad tertanya-tanya, “kenapa aku ini sering bekerja dengan organisasi yang berkaitan Islam?”. ”Aku bukannya baik pun..Aku bukannya macam kawan-kawan yang lain bersekolah agama”. Kata hati kecil Ahmad yang wajahnya seakan keliru sambil mengacau milo ais nya dengan straw. ”Assalammualaikum Mat..” Berdiri di hadapan Ahmad kini ialah sahabatnya, Ijam yang sama bekerja dengannya di Kolej Islam Antarabangsa..”. Ijam bukanlah calang-calang orangnya, mengambil jurusan ilmu wahyu di UIA dan sering mengadakan ceramah, malahan kini Ijam tengah sibuk menghabiskan thesis PHD nya di UM dalam bidang Islam juga.. ”Waalaikumussalam...sheikh rupanya..Nak kemana?” jawab Ahmad dengan penuh berhati-hati..”Ana nak beli makanan, kebetulan anta ada kat sini boleh kita makan bersama”.

”Ana lihat sheikh termenung je dari tadi..Apa halnya?..Kalau sheikh tak kisah bolehlah berkongsi dengan ana..”tanya Ijam sambil membetulkan kopiah putihnya..”Ntahlah sheikh..kadang-kadang ana terpikir tentang diri ana ni..Ana hairan kenapa ana di takdirkan berada di sini, bersama dengan anta, kawan-kawan lain mengajar Islam di sini..sedangkan ana rasa tak layak” jawab Ahmad dengan nada perlahan. ”Apa yang tak layaknya sheikh..anta pun produk UIA juga..Kira sesuailah tu..”ujar Ijam sambil merenung tajam ke mata Ahmad.

”Ana bukanlah belajar di sekolah agama sebelum UIA ni..Bersekolah di sekolah biasa..Pernah buat macam-macam dulu..”jelas Ahmad sambil menghirup milo aisnya yang hampir cair..”Sewaktu ana dapat tawaran UIA dulu ana hampir tak nak pergi, tapi atas desakan arwah ibu dan girl friend ana, ana pergi jugak..”ujar Ahmad sambil tersenyum.” Walau macammanapun, ana tak nafikan..seronok belajar tentang Islam..rasa rugi sangat tak belajar dari dulu. Cuma ana hairan, ana rasa ilmu tak cukup lagi didada tapi takdir ana dari dulu berkait rapat dengan Pendidikan Islam”ujar Ahmad lagi. ”Dulu Ustaz sekolah menengah, sekarang nie kat sini pulak..Nak mintak PTD tak dapat-dapat..”cerita Ahmad lagi..

”Ana nak tanya anta sikit” soal Ijam pada Ahmad..”Boleh..”Jawab Ahmad sambil menganggukkan kepalanya.. ”Anta sekolah dulu buat macam-macam kan..ada membunuh ker..? ”Tak..” ”mencuri atau merompak?” ”Ish takdelah..” ”Merogol..” ”Ish sheikh ana masih kenal mana baik mana buruk..” Haaa sekarang tengok, sheikh tak lah jahat pun..” ujar Ijam sambil tersenyum..”Sheikh tinggal sembahyang tak dulu..” tanya Ijam lagi..”Dulu.... alhamdulillah, ana jaga..” jawab Ahmad lagi..”Nampaknya banyak positif pada diri anta..” tambah Ijam lagi.

”Itulah bukti kewujudan dan kekuasaan Allah sheikh..” hujah Ijam..”Ana percaya, sewaktu anta bersekolah dulu, anta jaga solat dan menjaga kepercayaan pada Allah dan juga pasti berdoa untuk kebaikan di dunia dan di akhiratkan..dan Alhamdulillah, doa di makbulkan..Apa yang anta dapat sekarang ini, karier anta ialah kebaikan di dunia yang anta pinta dulu..”jelas Ijam sambil mengusap janggutnya. ”Anta harus mengkaji hikmah di sebalik sesuatu, walaupun ilmu masih sikit didada, tapi anta masih di takdirkan mengajar oarang lain tentang Islam..dan ana percaya Allah membuka peluang untuk anta mendalamkan lagi ilmu anta tentang Islam..Subhanallah...” jelas Ijam lagi..

”Alhamdulillah sheikh..ana dah nampak...Terima kasih sheikh..” jawab Ahmad dengan perlahan..”Ya Allah, ampunkan dosa ku yang sering melupakan kurniaan dan kasih sayang mu Ya Allah..” doa Ahmad di dalam hati kecilnya..